تبلیغات
اسرار حیات - تخم‌مرغ، مفید و مغذی

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

طراح قالب

خوش آمدید!

منوی اصلی
لینکهای سریع

آرشیو ماهانه
آذر 1390
مهر 1390
مرداد 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
فروردین 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389

.:: لیست کامل آرشیو ماهانه ::.


لینک دوستان

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ
وب سایت تفریحی و سرگرمی پاداش
fungozar
ایران جدید
یه دانشجوی دندونپزشکی
رایحه دوست
پزشکی نوین و طب ایرانی اسلامی
پرتابل طب اسلامی، ایرانی و سنتی

.:: لیست کامل لینکستان ::.


لوگوی دوستان


آمار بازدید
نویسندگان :
» سیده فاطمه

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


تبلیغات



تخم‌مرغ، مفید و مغذی

مرتبط با : تغذیه مناسب

تخم ‌مرغ یكی از مواد غذایی با هضم آسان و دسترسی فراوان در برنامه غذایی افراد است. این ماده غذایی منبع خوبی از پروتئین با قیمت پایین و كیفیت بالا، ویتامین ‌ها و املاح ضروری است. به طور متوسط یك عدد تخم‌مرغ حدود 70 كیلوكالری انرژی و حدود 7 گرم پروتئین دارد كه از نظر پروتئینی می‌ تواند جایگزین 30 گرم گوشت یا دوسوم لیوان شیر شود. بیش از نیمی از پروتئین تخم‌مرغ(55درصد) در سفیده آن قرار دارد و می ‌تواند برای همه گروه‌ های سنی مورد مصرف قرار گیرد. بنابر اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور، تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین‌ های گروه B (مانند B6، B12 و اسید فولیك) و ویتامین ‌های K، E، D و A است كه موجب حفظ سلامتی دستگاه عصبی، كمك به خونسازی، حفظ سلامت و استحكام دندان‌ ها و استخوان ‌ها می ‌شود. تخم‌مرغ حاوی املاح لازم برای تامین سلامتی فرد است؛ بویژه آن كه منبع كلسیم،‌ فسفر، روی، پتاسیم، ‌منیزیم و سلنیوم است و برای رشد و سلامت اعصاب، ‌استخوان ‌ها و دندان‌ ها، سلامت پوست، سیستم ایمنی و عضلات لازم است.  

حدود نیمی از پروتئین و تقریبا تمامی چربی‌ های تخم‌مرغ در قسمت زرده آن قرار دارد و بیشتر این مقدار چربی(دوسوم) نیز از نوع غیراشباع است كه برای فعالیت ‌های طبیعی مغز و اعصاب ضروری است. هم چنین هر عدد تخم‌مرغ حاوی 240 میلی‌گرم كلسترول است. مقدار مصرف تخم‌مرغ برای افراد دیابتی یك عدد در هفته، برای افرادی كه كلسترول بالا و بیماری قلبی عروقی دارند 2 تا 3 عدد در هفته (با نظر متخصص تغذیه) و برای افراد سالم چنان چه دریافت گوشت مصرفی را محدود كنند، روزی یك عدد است. ‌از آن جا كه ماده غذایی تخم‌مرغ بهترین غذا به منظور آغاز تغذیه تكمیلی كودك است، بنابراین والدین باید تغذیه تكمیلی كودك پس از 6 ماهگی را با زرده تخم‌مرغ كه انرژی بدن كودك را فراهم می ‌آورد، شروع كنند، ولی توجه داشته باشند كه سفیده تخم‌مرغ محرك و آلرژی ‌زاست. بهترین شكل مصرف تخم‌مرغ روش آب ‌پز است چرا كه هضم تخم‌مرغ پخته در بدن آسان ‌تر انجام می ‌گیرد.

فواید صبحانه با تخم‌مرغ

تحقیقات جدید نشان می ‌دهد خوردن تخم‌مرغ در وعده غذایی صبحانه راهی آسان برای كاهش میزان كالری مصرفی در طول روز و جلوگیری از چاقی است.

تشخیص تخم‌ مرغ سالم

با قرار دادن تخم ‌مرغ خام در یك ظرف حاوی محلول آب و نمك، تخم‌مرغ تازه و سالم در ته ظرف به صورت عمودی می ‌ایستد، اما تخم‌ مرغ سالم ولی كمی كهنه در قسمت‌ های میانی آب معلق می ‌ماند و تخم‌ مرغ ‌های فاسد در سطح آب به صورت افقی قرار می ‌گیرند. هم چنین رنگ پوسته تخم‌ مرغ و وجود یا عدم نطفه هیچ گونه تاثیری در ارزش غذایی آن ندارد و ارزش غذایی تخم‌ مرغ‌ های محلی و صنعتی یكسان است. هنگام شكستن تخم‌مرغ، اگر سفیده آن در ظرف پخش شود، تخم‌مرغ كهنه و اگر سفیده حالت ژلاتینه محكم داشته باشد، تخم ‌مرغ تازه است.  


نوشته شده توسط سیده فاطمه در شنبه 13 فروردین 1390

نظرات ()

مطالب پیشین

» گیاهان مؤثر در سوء هاضمه
» خواص فلفل
» آشنایی با 9 ماده غذایی تقویت کننده چشم
» اسم من « نیشكر» است !
» عرق کردن نشانه چیست؟

» لیست کامل مطالب ارسالی


درباره


خواص گیاهان ، تغذیه مناسب،بهداشت و سلامت، دانستنی های علمی
مدیر وبلاگ: سیده فاطمه


لوگوی ما


نظرسنجی

به چه مطالبی بیشتر علاقه مندید؟






جستجو


پیوند های روزانه

یکــ فروم
خرید اینترنتی
آگهی رایگان | تبلیغات اینترنتی
پیامک بخونید پول دربیارید !
کسب درآمد اینترنتی بدون اینکه حتی 1 ریال خرج کنی

.:: لیست کامل پیوندهای روزانه ::.

.:: ارسال پیوند ::.

صفحه اصلی | تماس با ما | اضافه به علاقه مندی ها | ذخیره صفحه | طراح قالب


Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by asrarhayat
Design By : wWw.Theme-Designer.Com