تبلیغات
اسرار حیات - مغز هم ویتامین می خواهد

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

طراح قالب

خوش آمدید!

منوی اصلی
لینکهای سریع

آرشیو ماهانه
آذر 1390
مهر 1390
مرداد 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
فروردین 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389

.:: لیست کامل آرشیو ماهانه ::.


لینک دوستان

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ
وب سایت تفریحی و سرگرمی پاداش
fungozar
ایران جدید
یه دانشجوی دندونپزشکی
رایحه دوست
پزشکی نوین و طب ایرانی اسلامی
پرتابل طب اسلامی، ایرانی و سنتی

.:: لیست کامل لینکستان ::.


لوگوی دوستان


آمار بازدید
نویسندگان :
» سیده فاطمه

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


تبلیغات



مغز هم ویتامین می خواهد

مرتبط با : تغذیه مناسب

بدن و مغز ما برای رشد به ویتامین های گوناگونی نیاز دارند و کمبود بعضی ویتامین ها و تامین نشدن نیاز بدن می تواند عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد. مغز انسان هم برای عملکرد صحیح به ویتامین ها احتیاج دارد و از آن جایی که بدن نمی تواند این ویتامین ها را بسازد، باید از منابع غذایی خارجی تامین شوند. بسیاری از افرادی که نمی توانند یک رژیم غذایی مناسب و پر از ویتامین های گوناگون داشته باشند، به مصرف مکمل های ویتامین ها روی می آورند. باید دقت کرد که همه ی ویتامین های مورد نیاز، چه به صورت بهره مندی از غذاهای حاوی ویتامین های گوناگون و چه به صورت مکمل، به مقدار کافی به بدن برسند، چرا که بعضی ویتامین ها برای کارکرد درست مغز و مقابله با علائم ADHD(اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی ) ضروری هستند. مغز ما برای کارکرد درست و انجام فعالیت های حیاتی به ویتامین های زیر احتیاج دارد:

ویتامین E:

پژوهش ها نشان داده اند که ویتامین E در پیشگیری یا به تاخیر انداختن روند بیماری دمانس(زوال عقل) و آلزایمر نقش مهمی دارد، چرا که این ویتامین می تواند با صدمات طبیعی که بر اثر گذشت زمان در سلول های مغزی روی می دهند، مقابله کند و اثر آنتی اکسیدانی دارد. غذاهای بسیاری حاوی منابع غنی ویتامین E هستند، مانند: سبزیجات با برگ های سبز، بادام، بیشتر روغن های گیاهی و آرد تهیه شده از گندم کامل. ویتامین E چند ایزومر دارد. وقتی یک مکمل ویتامین E می خرید دقت کنید که همه ایزومرهای آن یعنی«آلفاتوکوفرول» تا«گاما توکوفرول» را در خود داشته باشد.

ویتامین B:

وقتی از ویتامین های مورد نیاز مغز صحبت می کنیم، نمی توانیم ویتامین های گروه B را نادیده بگیریم. همه انواع ویتامین B برای مغز لازمند و در تولید ماده ای به نام دوپامین در مغز نقش بسیار موثری دارند. تولید سروتونین و اپی نفرین نیز به وجود ویتامین B بستگی دارد. این مواد به اصطلاح«نوروترانسمیتر» نام دارند که همان انتقال دهنده های پیام های عصبی هستند. گروه های اصلی ویتامین B عبارتند از: ویتامین B12 که در تولید غلاف میلین در سلول های عصبی نقش دارد و در حفاظت از سلول های عصبی موثر است. دلایل اصلی نقش حافظه، نوسانات خلقی و اشکال در استدلال، به صدمه دیدن یا ناکافی بودن غلاف میلین ارتباط دارد. گوشت بهترین منبع برای ویتامین B12 است. اگر گیاهخوار هستید و گوشت نمی خورید باید از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنید تا مغزتان سالم بماند.

اسید فولیک:

این گروه از ویتامین های گروه B از زمان کودکی و در تمام عمر در خدمت مغز است. وقتی بزرگ تر می شوید، اسید فولیک به شما کمک می کند بهتر تمرکز کنید، به خاطر بیاورید، حفظ کنید و هوشیار بمانید. این ویتامین با کاهش آمینواسیدهایی به نام «هموسیستئین» در مغز، آن را جوان و سالم نگه می دارد. این آمینواسیدها برای مغز بسیار مضرند. لوبیا، میوه ها، سبزیجات برگ سبز و عدس، از منابع غنی اسید فولیک هستند.

ویتامین B6:

تولید سروتونین که یکی از مهم ترین انتقال دهنده های پیام های عصبی در مغز است، به وجود این ویتامین بستگی دارد. B6 در تولید دوپامین هم نقش دارد. رژیم غذایی شما حتماً باید ویتامین B6 را در خود داشته باشد. فلفل، زغال اخته، گل کلم، سیر و ماهی تن، از جمله غذاهایی هستند که ویتامین B6بسیاری در خود دارند.

ویتامین C:

ویژگی های آنتی اکسیدانی ویتامین C، مهم ترین وجه این ویتامین است که برای عملکرد صحیح مغز ضروری است. بدن ما از ویتامین C برای مقابله با رادیکال های آزادی استفاده می کند که معمولاً از طریق اکسیداسیون، به بدن صدمه می زنند. پژوهش های بسیاری نشان داده اند که ویتامین C در مقابله با رادیکال های آزاد نقش بسیار موثری دارد. هم چنین در به تاخیر انداختن روند بیماری آلزایمر هم نقش دارد. مرکبات، کلم بروکلی، لوبیا، سیب زمینی و توت فرنگی حاوی ویتامین C هستند.

منیزیم:

مهم ترین نقش منیزیم در مغز، محافظت از سلول های عصبی در مقابل مواد سمی( نوروتوکسین ها) است. مغزها، دانه ها، موز و گندم کامل، حاوی منیزیم می باشند. ویتامین های دیگری هم هستند که بر روی عملکرد مغز تاثیر مثبت دارند، ولی هر رژیم غذایی باید مقادیر کافی از ویتامین هایی که در بالا ذکر شد را در خود داشته باشد. این نکته در مقابله با علائم بیماری ADHDو ADD(اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی) بسیار اهمیت دارد.


نوشته شده توسط سیده فاطمه در پنجشنبه 4 فروردین 1390

نظرات ()

مطالب پیشین

» گیاهان مؤثر در سوء هاضمه
» خواص فلفل
» آشنایی با 9 ماده غذایی تقویت کننده چشم
» اسم من « نیشكر» است !
» عرق کردن نشانه چیست؟

» لیست کامل مطالب ارسالی


درباره


خواص گیاهان ، تغذیه مناسب،بهداشت و سلامت، دانستنی های علمی
مدیر وبلاگ: سیده فاطمه


لوگوی ما


نظرسنجی

به چه مطالبی بیشتر علاقه مندید؟






جستجو


پیوند های روزانه

یکــ فروم
خرید اینترنتی
آگهی رایگان | تبلیغات اینترنتی
پیامک بخونید پول دربیارید !
کسب درآمد اینترنتی بدون اینکه حتی 1 ریال خرج کنی

.:: لیست کامل پیوندهای روزانه ::.

.:: ارسال پیوند ::.

صفحه اصلی | تماس با ما | اضافه به علاقه مندی ها | ذخیره صفحه | طراح قالب


Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by asrarhayat
Design By : wWw.Theme-Designer.Com